Hur vet jag att det mejl, sms eller telefonsamtal jag fått inte är bluff?
Uppdaterad
Det finns några grundtips från Konsumentverket för att minska risken att drabbas av bluff-mejl och bluff-sms.
- Var alltid försiktig om du får mejl eller sms från en avsändare du inte känner igen. Titta noga vem som har skickat mejlet eller sms:et. Bedragare försöker ofta likna seriösa företag för att du ska tro att det är ett seriöst meddelande.
- Lämna aldrig ifrån dig några känsliga personuppgifter som personnummer, kontonummer eller kortnummer i mejl eller sms.
- Lämna aldrig ifrån dig inloggningsuppgifter till din bank eller ditt bank-id.
- Klicka inte på länkar och öppna inte bilagor i mejl som du inte vet säkert att du kan lita på.
- Delta inte i tävlingar som kommer från avsändare du inte känner igen.
- Tänk på att ett erbjudande som låter för bra för att vara sant förmodligen inte är sant.
Om du känner dig orolig kan du kontakta vår kundservice.